|
|
Spelregels kubb in het Nederlands
Maak het jezelf makkelijker dan hoe ik het gedaan heb. Ga niet met
een online woordenboek de regels van kubb uit het Zweeds vertalen naar
het Nederlands. Zeker niet als later blijkt dat de spelregels in het
Nederlands ook onderin de doos van je kubbspel blijken te zitten (zie:
Verhalen). Maar
lees ze gewoon hieronder.
Net als bij de maten van het kubbset, zitten er soms ook enkele verschillen
in de spelregels die bij de verschillende kubbsets worden meegeleverd.
Ook zitten er soms in bepaalde regio's of landen kleine verschillen
in de spelregels. Maar dit zijn de officiële spelregels zoals ze
op het WK, NK en andere toernooien
gelden en zoals wij ze ook bijvoorbeeld op ons eigen KubbHW
toernooi in de Hoeksche Waard hanteren.
De spelregels worden stap voor stap uitgelegd aan de hand van een voorbeeldspel.
Bij elke stap hoort een afbeelding. Met de pijltjes kun je een stap
vooruit of terug gaan. Na de laatste stap kun je ook een aantal spelregelvariaties
en alternatieve spelregels lezen. Advies is om alle stappen te doorlopen,
daarna weet je voldoende over de regels van kubb om het spel te kunnen gaan spelen.
|
|
|
|
Het speelveld heeft een breedte van 5 meter en een lengte
van 8 meter. De ondergrond is meestal gras, maar bijvoorbeeld
gravel, zand of sneeuw kan ook. Kies wel een redelijk
effen stuk uit om je speelveld op te bouwen.
Met de 6 stokjes worden de lijnen gemarkeerd. Op beide
achterlijnen (of eigenlijk: basislijnen) worden 5 kubbs
gezet, op ongeveer gelijke afstanden van elkaar. De koning
komt in het midden van het veld, dus midden op de middellijn.
|
|
|
|
|
|
De spelers worden over 2 teams verdeeld, dus je hebt
minstens 2 spelers nodig. Er is geen maximum aantal spelers,
maar omdat je met 6 werpstokken speelt, is het niet handig
om met meer dan 6 spelers per team, dus 12 in totaal,
te spelen. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet je het
gooien binnen je team afwisselen.
Beide teams nemen plaats achter een basislijn.
|
|
|
|
|
|
De werpstokken mogen alleen onderhands geworpen worden, met het uiteinde van de stok wijzend in de richting van de worp. Helikopteren (de stok horizontaal laten draaien) is verboden. Molenwieken (de stok verticaal laten draaien) is wel toegestaan.
Kubbs moeten ook onderhands gegooid worden, maar mogen wel eventueel overdwars vastgepakt worden en mogen in alle richtingen draaien en roteren. Kubbs worden altijd van achter de basislijn geworpen.
|
|
|
|
|
|
De achterlijnen van het veld (de lijnen van 5 meter)
worden de basislijnen genoemd.
Kubbs die op de basislijn staan, worden basiskubbs genoemd.
Kubbs die in het veld zijn geworpen, heten veldkubbs.
|
|
|
|
|
|
Omgegooide kubbs moeten van achter de basislijn in de
speelhelft van de tegenstander geworpen worden. Als een
kubb buiten deze speelhelft komt, is hij uit en wordt
een tweede worp toegestaan. Een kubb is in als hij na het neerzetten voor minstens 50%
in is.
Als een kubb voor de tweede keer fout terecht komt, mag
de tegenstander deze op een willekeurige plek op de speelhelft
zetten, maar wel minstens de lengte van een werpstok verwijderd
van de koning of een markeerstok.
|
|
|
|
|
Kubbs die zijn omgeworpen en weer overeind
komen, gelden als omgeworpen. |
|
|
|
Kubbs mogen bij het omvallen andere
kubbs ook om laten vallen. Een basiskubb kan echter
alleen omgetikt worden door een veldkubb als het hier
om de laatste veldkubb in de desbetreffende speelhelft
gaat. Immers: pas als alle veldkubbs om zijn, mogen
er weer basiskubbs worden omgegooid. |
|
|
|
De koning mag alleen omgeworpen worden
aan het einde van het spel. Als de koning eerder wordt
omgegooid met een werpstok of een kubb, dan verliest
de verantwoordelijke team automatisch het spel. |
|
|
|
Gooien op de koning gebeurt altijd van achter
de eigen basislijn. |
|
|
|
In een enkel geval kan een kubb in zijn, maar toch niet op een geldige manier worden opgezet. En dan zijn ze dus toch ongeldig en moeten opnieuw gegooid worden. Lees meer hierover in de gedetailleerde spelregels. |
|
|
|
|
|
|
De spelregels worden nu verder toegelicht aan de hand
van een voorbeeldspel. In dit voorbeeldspel speelt team
A vanaf de linker speelhelft, team B vanaf de rechter
speelhelft.
Er zijn geen regels over wie het spel begint. Wat vaak gedaan wordt is het volgende: Beide teams gooien gelijktijdig van achter de basislijn 1 werpstok richting de koning. Het team dat het dichtst bij de koning gooit, zonder hem om te gooien, kiest óf wie begint óf wie op welke speelhelft speelt.
In dit voorbeeldspel begint team A.
|
|
|
|
|
|
Team A zet beide veldkubbs overeind. De ene wordt naar
voren gekanteld, de andere naar achteren.
Team B zal nu eerst deze twee veldkubbs om moeten gooien,
voordat het basiskubbs op de basislijn van team A mag
omgooien.
|
|
|
|
|
|
Omdat team B één van de veldkubbs heeft
gemist, mag team A nu naar voren lopen tot aan een denkbeeldige
lijn ter hoogte van de gemiste kubb en van daar af werpen.
Team A gooit de veldkubb om en deze veldkubb stoot bij
zijn val een basiskubb om. Dit mag. Immers: eerst waren
alle veldkubbs om en pas daarna ging de basiskubb om.
Het lukt team A niet om nog meer kubbs te raken met de
werpstokken.
|
|
|
|
|
|
Team B gooit de omgevallen kubbs weer in de speelhelft
van team A.
Uit tactisch oogpunt gooit team B beide kubbs dicht bij
de nog staande veldkubb. Bij het gooien van de werpstokken
zo dadelijk, kan bij het missen van de ene kubb, wellicht
de ander kubb geraakt worden. Of wellicht kan met 1 werpstok
meerdere veldkubbs omgegooid worden.
|
|
|
|
|
|
Team A zet beide gegooide kubbs overeind.
Team B moet straks alle drie de veldkubbs omgooien, voordat
het kubbs op de basislijn van team A mag omwerpen.
|
|
|
|
|
|
Team B moet gooien vanaf de eigen basislijn. Team B gooit
goed: er worden twee veldkubbs omgegooid en één
van deze tikt ook de derde veldkubb om.
Team B heeft nog stokken over en mag dus op de kubbs
op de basislijn van team A gooien. Ook hierbij lukt het
om nog een kubb om te gooien.
|
|
|
|
|
|
In totaal moet team A nu 4 kubbs in de helft van de tegenstander
werpen.
Eén veldkubb raakt de middellijn. Hij is echter
wel in, want hij kan zo overeind gezet worden dat hij
voor meer dan 50% in de speelhelft van team B kan komen
te staan. In dit geval komt hij dan zelfs helemaal in
de speelhelft van team B terecht.
|
|
|
|
|
|
Team B zet de vier veldkubbs weer overeind.
Bij de veldkubb het dichtst bij de middellijn, had team
B geen keuze welke kant op te kantelen. Bij de andere
veldkubbs wel.
|
|
|
|
|
|
Team B mag een flink stukje oplopen, namelijk tot aan
de voorste veldkubb op haar speelhelft. Team B gooit de
veldkubb om en daarna ook de laatste twee basiskubbs van
team A.
Nu zijn alle veldkubbs en basiskubbs van de tegenstander
omgeworpen en is HET ENIGE MOMENT in het spel is aangebroken
waarop gepoogd mag worden om de koning om te
werpen.
Team B heeft daar nog twee werpstokken voor over.
|
|
|
|
|
|
Het gooien naar de koning gebeurt altijd vanaf de eigen
basislijn.
Team B gooit een werpstok, maar mist. Gelukkig heeft
team B nog een werpstok over in deze beurt.
|
|
|
|
|
|
Met de laatste werpstok lukt het team B om de koning
om te gooien. TEAM B WINT !!!
Als het team B niet was gelukt om de koning om te gooien
had het spel gewoon verder gegaan. Team A had de drie
omgegooide kubbs in de speelhelft van team B moeten gooien,
team B had deze overeind moeten zetten en team A had ze
weer om moeten gooien.
Het spel gaat immers door tot één van de
teams alle kubbs van de tegenstander én de koning
omgooit.
|
|
|
|
|
Om het spel gemakkelijker te maken,
bijv. voor kinderen of minder geoefende spelers, kan
het speelveld worden ingekort. Aan de andere kant wordt er ook wel eens op een speelveld van 10 meter gespeeld. |
|
|
|
Als kinderen kubb spelen of als je kubb
speelt, maar niet zo'n groot grasveld tot je beschikking
hebt, kun je ervoor kiezen om te spelen met een kubbset
met kleinere dan de in deze spelregels aangegeven
maten. |
|
|
|
Als bijv. een volwassene tegen een kind
speelt, kan de koning dichter bij het kind gezet worden
of kun je het kind toestaan de werpstokken een aantal
meter voor de eigen basislijn vandaan te gooien. Of je geeft de volwassene minder werpstokken per beurt. |
|
|
|
Je kunt gegooide kubbs ook direct overeind
zetten. Als een volgende gegooide kubb een al staande
veldkubb raakt, wordt van beide kubbs een torentje
gemaakt. Zo kunnen de kubbs gemakkelijker met meerdere
tegelijk omgegooid worden. Eventueel kun je een limiet
instellen, dat torentjes maximaal 3 kubbs hoog mogen
worden. |
|
|
|
Je kunt het spel aanzienlijk versnellen
door eenmaal omgegooide veldkubbs uit het spel te
nemen en de rest van het spel niet meer mee te laten
doen. Zo zijn er steeds minder kubbs in het spel. |
|
|
|
Je kunt doen dat als het ene team op
de koning mag gooien en mist, het andere team dan
direct ook een keer op de koning mag gooien vanaf
de eigen basislijn en zo vanuit haast geslagen positie
alsnog kan winnen. |
|
|
Spelregels kubb downloaden
Bovenstaande spelregels zijn gebaseerd op die van het wereldkampioenschap kubb.
Je kunt deze basis spelregels ook downloaden als PDF-bestand, zodat
je het als boekje kunt uitprinten. De basis spelregels van het WK geven overigens niet voor alle spelsituaties uitkomst. Daarom kun je ook een uitbreiding op het spelregelboekje downloaden als PDF-bestand met toevoegingen en nadere uitleg. Hierin staat bij veel twijfelgevallen beschreven hoe te handelen.
Let op:
In februari 2017 heeft de organisatie van het WK Kubb enkele wijzigingen in de gedetailleerde spelregels doorgevoerd. Zie de vetgedrukte en onderstreepte regels bij de spelregels op de website van het WK Kubb. Deze zijn per 9 juni 2017 in ons boekje met de uitgebreide spelregels overgenomen.
|
|
|